Zazengi: principes van zazen

Inleiding

Dogen schrijft in Zazengi over de principes van zazen zitmeditatie.

Dogen, zenmeester en stichter van de Japanse Soto-school, leefde in de 13e eeuw. Het hoofdstuk Zazen gi is het 11e deel van zijn meesterwerk Shobogenzo. Zazen gi toont grote overeenkomsten met de kern van Fukanzazengi, Dogens eerste geschrift. In beide toont Dogen zich een meester van zazen.  Hij heeft oog voor zowel de details als de grote lijn.  Zo vertelt hij precies hoe je moet gaan zitten: “oren boven de schouders en de neus boven de navel”.

Dogen en zijn principes van zazen in Zazengi

Maar hij duidt ook op de kern van zazen door aan twee koans te refereren (Nanyue poetst een tegel en Yueshans niet-denken). De eerste koan spoort ons aan tot een nauwlettend onderzoek van het doel van onze meditatie en van ons leven. Is het mogelijk om ons in te spannen zonder te hechten aan het resultaat? Zoals een vis die in helder water zwemt en een vogel die in de onmetelijke hemel vliegt? De tweede koan geeft aan dat er, voorbij ons grijpende denken, een ruimte van “geen denken” bestaat. Dit open gewaarzijn ondersteunt ons zitten en ons leven. De combinatie van details en de grotere betekenis maakt de Zazen gi nog steeds een waardevolle gids tot de principes van zazen.

Zazengi

De plaats van de mat

Zen bestuderen is zazen. Voor zazen heb je een rustige plaats nodig.  Spreid een dikke mat om op te zitten. Laat tocht en dampen niet binnen; houd regen en dauw buiten. Je moet de plaats waar je zit beschermen en onderhouden. Er zijn aanwijzingen dat mensen vroeger op een diamanten troon zaten of op een rots; allen spreidden een dikke laag gras om op te zitten. De plaats waar je zit moet helder zijn; hij moet niet donker zijn bij dag of nacht. Houd hem warm in de winter en koel in de zomer.

Uitleg

Niet streven

Verwerp alle verwikkelingen en beëindig de tienduizend zaken. Denk niet aan wat goed is, noch aan wat kwaad is. Het gaat niet om de geest, het intellect of het bewustzijn; het gaat niet om gedachten, ideeën of percepties. Streef er niet naar om een Boeddha te worden; laat de bekommering over het zitten of liggen wegvallen. Wees matig in eten en drinken. Verspil geen tijd en beoefen zazen alsof je een vuur in je haar wilt doven. De vijfde patriarch op de berg Huangmei had geen andere bezigheid: hij beoefende enkel zazen.

Uitleg:

Zit op een kussen

In zazen moet je de kesa dragen en een rond kussen gebruiken. Het kussen wordt niet helemaal onder de gekruiste benen geplaatst maar slechts onder het zitvlak; de mat ligt onder de benen en het kussen onder de ruggengraat. Zo hebben alle boeddha’s en patriarchen gezeten in zazen.

Uitleg:

Zit in de halve lotus of in de hele lotus.  Voor de hele lotus leg je de rechtervoet op het linkerdijbeen en je linkervoet op het rechterdijbeen. De tenen liggen op de dijbenen, niet uit het midden. Voor de halve lotus plaats je slechts de linkervoet op je rechterdijbeen.

Maak je gewaad en riem wat los maar houd ze netjes. Plaats je rechterhand op je linkervoet en je linkerhand op je rechterhand. Laat de duimtoppen elkaar raken.  Plaats de handen tegen je lichaam; het punt waar de duimtoppen elkaar raken ligt bij de navel.

Uitleg:

Zit rechtop

Recht je lichaam en zit rechtop. Leun niet naar links of naar rechts; buig niet naar voren of naar achter.  De oren staan boven de schouders en, van voren, de neus boven de navel. De tong moet tegen de voorkant van het gehemelte geplaatst worden.  Adem door de neus. De lippen en tanden moeten gesloten zijn. De ogen zijn open, niet te wijd noch te nauw.

Beoefening – verlichting

Als je het lichaam en de geest zo geordend hebt, adem één keer volledig uit. Zit stabiel en denk het niet-denken. Hoe denk je het niet-denken? Het is geen denken. Dit is de kunst van zazen. Zazen is geen oefening in concentratie. Het is de vredige en vreugdevolle poort tot de dharma. Het is onbezoedelde beoefening en verlichting.

Uitleg:

Dogen Zenji, 11 november 1243


  1. Carl Bielefeldt, Principles of zazen,  Zazengi translation in the Soto Zen Text Project, ongedateerd. ↩︎
  2. Kazuaki Tanahashi, Moon in a Dewdrop: Writings of Zen Master Dogen, 1986 ↩︎
  3. K. Sekida, Zen Training, Shambala 2005, p. 69. ↩︎

  • Hubert Nearman, Shobogenzo, Shasta Abbey, 2007
  • Yasuda Joshu & Anzan Hoshin, Zazengi: How to sit, voorpublicatie op internet
Home » Yoga en meditatie informatie » Zazengi: principes van zazen