Fukanzazengi: aanbeveling voor zazen

Inleiding

Dogen, zenmeester en stichter van de Japanse Soto-school, leefde in de 13e eeuw. Fukanzazengi is het eerste wat hij schreef na zijn reis naar China. Het is zijn poging om wat hij daar leerde over te dragen aan zijn tijdgenoten in Japan. Fukanzazengi is een aanbeveling voor zazen beoefening. Het bevat de kwintessens van zazen. Ook daarom wordt deze tekst al eeuwen gereciteerd tijdens de nachtelijke zazen beoefening in Soto tempels. Het is een aanbeveling voor de beoefening van zitmeditatie, net als Zazengi.

Dogen heeft zijn oorspronkelijke Fukanzazengi later bewerkt. De vertaling die hieronder volgt komt overeen met de latere versie (Rufubon). Overigens heeft Dogen Fukanzazengi geheel in Chinese karakters geschreven, zonder enige indeling in alinea’s. Deze Nederlandse versie en indeling is door mij gemaakt op basis van drie Engelse vertalingen. De uitleg bij de alinea’s is deels afkomstig van de voetnoten bij de vertalingen. Ook is mijn uitleg beïnvloed door de dharmalezingen van Norman Fischer1 .

Fukanzazengi: aanbeveling voor zazen

Volgens Maezumi Roshi zou je de Fukanzazengi elke dag moeten lezen, zelfs uit het hoofd leren. Je kunt acht zinnen als koans gebruiken zoals meester Harada Sogaku Roshi deed2. Deze koans zijn hieronder in het cursief weergegeven.

Fukanzazengi

De Weg

De weg is oorspronkelijk volledig en alles doordringend. Hoe zou hij kunnen afhangen van beoefening en realisatie? De weg is vrij en onbelemmerd. Van waar de noodzaak tot zo’n grote inspanning? Voorwaar, het hele lichaam overstijgt stof en vuil; wie gelooft er in een middel om het te borstelen en te poetsen? De weg is volledig daar waar je nu bent. Waarom dan her en der gaan om te oefenen?

De Weg:

Echter, als je het geringste onderscheid maakt, dan is de weg zo ver verwijderd als de hemel van de aarde. Als er slechts een spoor van voorkeur of afkeur verschijnt dan verliest het bewustzijn zich in verwarring. Stel dat je inzicht verwerft, de verlichting bereikt, de wijsheid in alle dingen doorziet, de weg bereikt, de lumineuze geest aanschouwt en je ijver tot aan de hemelen reikt. Dan nog zijn dit slechts de eerste omtrekkende bewegingen, verre van de weg naar complete bevrijding. 

Geringste onderscheid:

Moet ik de Boeddha uit Jetavana’s Park noemen, die een aangeboren wijsheid had? Zijn zes jaren van zitten laten nog steeds hun sporen na. Of Bodhidharma’s transmissie van de verlichtingsgeest? Zijn negen jaren van zitten voor de muur in Shaolin worden nog steeds geroemd. De heiligen van weleer waren reeds zo; hoe kunnen wij dan tekort schieten in onze beoefening van de weg?

Uitleg:

Je moet ophouden met beoefening gebaseerd op intellectueel begrip, het volgen van toespraken en het najagen van woorden. Leer de stap terug te zetten die het licht naar binnen richt om je zelf te verlichten. De versluiering van lichaam en geest zal vanzelf wegvallen en je oorspronkelijk gezicht zal worden getoond. Als je zoheid wilt bereiken, dan moet je zoheid onmiddellijk beoefenen.

Uitleg:

Zitten

Een rustige kamer is goed voor zazen. Eet en drink met mate. Verwerp alle verwikkelingen en beëindig de tienduizend zaken. Denk niet aan goed of kwaad, juist of verkeerd. Stop alle bewegingen van het bewustzijn en houd op met het vormen van ideeën over gedachten en standpunten. Streef er niet naar om een Boeddha te worden. Zen heeft niets met zitten of liggen te maken.

Uitleg:

De koan Nanyue poetst een tegel

Spreid een dikke mat om op te zitten en leg daar een rond kussen bovenop. Zit in de hele lotus of in de halve lotus. Voor de hele lotus leg je de rechtervoet op het linkerdijbeen en je linkervoet op het rechterdijbeen. Om in halve lotus te zitten leg je de linkervoet tegen het rechterdijbeen aan.

Maak je gewaad wat los en orden het netjes. Plaats je rechterhand op je linkervoet en je linkerhand op je rechterhand. Laat de duimtoppen elkaar ondersteunen. Recht je lichaam en zit rechtop. Leun niet naar links of naar rechts; buig niet naar voren of naar achter.  De oren staan boven de schouders en, van voren, de neus boven de navel. De tong moet tegen de voorkant van het gehemelte geplaatst worden. De lippen en tanden zijn gesloten en de ogen open, naar beneden gericht. Adem zachtjes door de neus.

Kosmische mudra:

Als je het lichaam en de geest zo geordend hebt, adem één keer volledig uit en zwaai het bovenlichaam naar links en naar rechts. Zit dan stabiel als een berg en denk het niet-denken. Hoe denk je het niet-denken? Het is geen denken. Dit is de essentiële kunst van zazen.

Uitleg:

Koan Denk het niet denken:

Geestelijke houding

Zazen is geen oefening in concentratie. Het is de vredige en vreugdevolle poort tot de dharma. En het is onbezoedelde beoefening-verlichting die de verlichtingsgeest realiseert. Het is de manifestatie van de absolute werkelijkheid. Vallen en strikken bereiken hier niets. Als je dit bevat dan word je als een draak die te water gaat of een tijger die de bergen binnendringt. Weet dat de dharma zich hier manifesteert en dat matheid en verstrooidheid reeds weggevallen zijn. Als je opstaat van zazen beweeg dan langzaam en bedaard. Spring niet plotseling of bruusk op.

Uitleg:

Het verleden beschouwend, zien we dat het transcenderen van het alledaagse en het sacrale geworteld is in de kracht van de beoefening. Net als het vermogen om zittend of staand te sterven. Bovendien, het onderscheidmakende denken kan niet bevatten hoe de oude meesters de gelegenheid van een vinger, vlag, naald of hamer aangrepen om de verlichting te ontlokken met een hossu, vuist, staf of een kreet. Het kan ook niet gekend worden door de beoefening en realisatie van spirituele krachten. Beoefening en realisatie zijn het natuurlijke gedrag van lichaam en geest, voorbij zien of horen, vóór het denken en analyseren.

Uitleg:

Omdat het zo is, maakt het niet uit of je intelligent bent of niet; slim of dom maakt geen verschil. Volhardend beoefenen is het bewandelen van de weg. Beoefening-verlichting is van nature onbezoedeld. Voorwaarts gaan in de praktijk is iets alledaags.

Overal, in deze en andere werelden, in India en in China, wordt het zegel van de Boeddha gehandhaafd. Het karakter van deze school heerst overal – een volledig engagement in het onbeweeglijk zitten. Hoewel er tienduizenden verschillen bestaan, moeten we enkel zazen volledig beoefenen. Waarom zouden we deze plek op de vloer verlaten en dwalen langs de stoffige grenzen van vreemde landen? Met slechts één misstap verlies je de weg onder je voeten.

Uitleg:

Aansporing

We hebben het unieke geschenk van het menselijk lichaam reeds ontvangen. Verspil geen tijd. We handhaven en vertrouwen op de essentiële werking van de Boeddhaweg; wie zou er werkeloos willen genieten van de vonk van een vuursteen? Hoe dan ook, het lichaam is als dauw op het gras en het leven als een bliksemflits – plotseling voorbij, verdwenen in een ogenblik.

Uitleg:

Ik smeek jullie, edele vrienden in de beoefening, grijp niet naar slechts één deel van de olifant en vrees de ware draak niet. Wijd je inspanningen aan de weg die direct naar de waarheid verwijst. Eer de gerealiseerde mensen die voorbij studie en zonder intentie zijn. Breng jezelf in overeenstemming met de verlichtingsgeest van de Boeddha’s en word een waardig opvolger van de samadhi van de patriarchen. Beoefen op deze wijze, en je wordt zoals zij. De deuren van je schatkamer zullen zich spontaan voor je openen om er mee te doen zoals het je belieft.

Uitleg:

Dogen Zenji, 1227

Voetnoten

  1. Norman Fischer, three dhama talks on Fukanzazengi, June 21-23, 2006, https://everydayzen.org/ ↩︎
  2. Taizan Maezumi, Appreciate Your Life, Shambala, Bosten&London, 2001, p.74. ↩︎
  3. St Ruth, Zenboeddhisme, Becht, 1998, pp. 29-30 ↩︎

Bron van deze vertaling

  • Fukanzazengi, copyright Berkeley Zen Center
  • Nishijima G. & Cross C., Master Dogen’s Shobogenzo, Book 1, Appendix II Fukanzazengi. Woking, Surry: Windbell, 1994
  • Yasuda Joshu & Anzan Hoshin, Fukanzazengi, in Chanting Breath and Sound, Great Matter Publications, 2001
Home » Yoga en meditatie informatie » Fukanzazengi: aanbeveling voor zazen